Design és mese

Kasmíranyó

Kasmíranyó

„Már egész korán tudtam, hogy rajzolni szeretnék" – Biró Eszti (Sztuugraphic) grafikussal beszélgettünk

2019. augusztus 26. - Kasmiranyo01

sztuu_cover.jpg

Bár eredetileg mérnöknek tanult, végül grafikus, később pedig a Zug Műhely egyik alapítótagja lett. Bíró Eszter neve most már a gyerekirodalmi körökben is egyre ismerősebben cseng majd, hiszen illusztrációit már Jeli Viktória és Tasnádi István közös könyvében a Kettős:játék című kötetben is megtekinthették, illetve Wéber Anikó legújabb regényében, a Visszhangország - Az elveszett tárgyak földjében. Biró Eszti egyéni munkáit Sztuugraphic néven tekinthetitek meg. 

Korábban mérnöknek tanultál. Hogy kerültél végül grafikai pályára?

Hm, jobban belegondolva, inkább az a kérdés, hogy hogy kerültem mérnöki pályára...Visszatekintve, már egész korán tudtam, hogy rajzolni szeretnék, csak nem tudtam, hogy mit és hogyan. Illetve a "rajzolásból nem lehet megélni" mondatok között kellett valami "rendes" végzettség is, így tettem egy kis kitérőt, majd egyetem mellett - egy hirtelen ötlettől vezérelve - kezdtem el esti képzésen alkalmazott grafikát tanulni.
p4180111.jpg

Jelenleg a Zug Műhely tagja vagy, az Instagramon pedig Sztuugraphic néven láthatjuk alkotásaidat. Mesélnél egy kicsit a Zugműhely alkotói tevékenységéről, illetve a csapat létrejöttének hátteréről? Honnan ismeritek egymást? Mikor és milyen elhatározásból kiindulva alakultatok?

Kováts Lillával és Szász Ákossal osztálytársak voltunk grafikán, Mayer Tomit az első munkahelyünkön ismertük meg – ahol egyébként mindannyian dolgoztunk suli után. Már ott felmerült ötletként, hogy jól tudunk együttműködni, és maaajd egyszer, ha úgy alakul, csinálhatnánk közösen valami nagyon menőt. :) Aztán 2-3 évig nem történt semmi előrelépés ez ügyben, külön utakon jártunk, különböző munkahelyeken próbáltuk ki magunkat, míg végül egy véletlennek (illetve egy "most vagy soha" élethelyzetnek) köszönhetően 2017. március elsején hivatalosan is megszületett a Zug Műhely. Addigra már mindannyiunknak volt egy maréknyi megrendelői köre, így tudtunk elindulni. Rá egy évre pedig csatlakozott hozzánk Czikkely Panni, akit instagramon ismertem meg, és az első pillanattól kezdve úgy éreztem, remekül tudnánk együttműködni. Megkérdeztük, lenne-e a csapatunk tagja és szerencsére igen-t mondott! Alapjában véve egy grafikai stúdió vagyunk, de nincsen fix helyünk, otthonról dolgozunk mindannyian. Logó- és arculattervezéssel kezdtük, ma már inkább az illusztrációk vannak fókuszban.
sztuu_graphic.jpg

A rólad készült leírásban láttam, hogy fényképezővel járod a várost és előszeretettel örökítesz meg hangulatokat. Mi a legkedvesebb pillanatképed?

Így van, a rajzolás mellett a fotózás a másik nagy szenvedélyem. Fotózás közben mindig annyira kikapcsolok, és flow-ba kerülök, hogy szinte meg sem hallom, ha hozzám szólnak. Oda vagyok a városi jelenetekért, hangulatokért, Budapest rengeteg meglepetést tartogat, de ugyanúgy szeretem a vidéki, csendesebb környezetet, nagy kedvencem a természetfotó is. Sok számomra kedves képem van, de jelenleg ez a pillanat a kedvencem, amit Sástón kaptam el :)
kacsa_sztuu_graphic.jpg
Jeli Viktória és Tasnádi István Kettős: játék című könyvét te illusztráltad. Mesélnél egy kicsit erről a megbízásról?

Egy másik projekt kapcsán kezdtünk el levelezni Győri Hannával a Pagony Kiadótól, amit végül nem én kaptam meg, de felmerült a kérdés, hogy amúgy esetleg illusztrálok-e könyvet. Elküldtem a rajzaimat neki, mire azt a választ kaptam, hogy egy hónapon belül talál egy könyvet, amit én rajzolhatok. És ez így is lett: lehetőséget kaptam, hogy illusztrálhassak, méghozzá nem is akármilyen könyvet! Azóta is nagyon hálás vagyok ezért a lehetőségért!
kettos_jatek_sztuu_kasmiranyo.jpg

Milyen technikát használsz az alkotás során?

Korábban papíron terveztem a vázlatokat, majd a végleges rajzokat rajztáblával számítógépen rajzoltam meg. Ez év elején viszont beruháztam egy iPad-re, azóta ezen rajzolok minden munkafázist, mert nagyon jól hozza a kézi rajzos érzést, miközben a kész munka digitális lesz, és rögtön felhasználható.
p4150499.jpg

A kortárs illusztrátorok/grafikusok közül kiknek a munkáit szereted nézegetni?

Húú, ez nehéz kérdés, nagyon sok kedvenc alkotóm van! A teljesség igénye nélkül: Agócs Írisz, Bernát Barbara, Nádi Bogi grafikáit mindig hatalmas csodálattal figyelem, Rátkai Kornél stílusa pedig egyszerűen zseniális szerintem. Nagyon szeretem még a csapattársaim munkáit is nézegetni, annyira tehetségesek! Külföldről Anastasia Suvorova (Chaos Ego) munkáit emelném ki, gyönyörűek az illusztrációi. Szerencsére rengeteg tehetséges grafikus és illusztrátor van, így folyamatosan ügyesebbnél ügyesebb alkotókat fedezek fel!
p3030403.jpg
Mi lenne az álom megbízás számodra? Van olyan terved, amit mindenképpen szeretnél egy pár éven belül teljesíteni? 

Nagyon szeretem az amolyan "alter"-nak nevezett magyar könnyűzenét, és mindig is nagy álmom volt zenekarokkal együtt dolgozni. Meglepetésemre, ez a lehetőség hamarabb megadatott, mint remélni mertem, és még a Zug megalakulása előtt én rajzolhattam meg a Lóci játszik zenekar második nagylemezének (és a zenekar arculatának) grafikáját. Ez egy hatalmas mérföldkő számomra. Nagyon hálás vagyok a srácoknak! Azóta több magyar zenésszel is együtt dolgozhattam, például a Szabó Balázs Bandájával is, ezekre a munkáimra is roppant büszke vagyok. A másik nagy álmom, hogy illusztrálhassak egy kemény fedeles mesekönyvet is az ifjúsági könyvek mellett. 
locilemez.jpg
Hogyan kell elképzelnünk egy napod?

Elég változatosak a napjaim, van, hogy egész nap otthon vagyok és dolgozok, de olyan is előfordul, hogy reggel elindulok és estig ügyeket intézek vagy ügyfelekkel találkozom. Egy “átlagos” nap minden esetben reggelivel indul, utána, ha úgy van, fotózok, mert akkor vannak jó fények nálunk (illetve ez egyfajta én-idő is), majd válaszolok a levelekre, és elkezdem a tényleges munkát. Bagoly típus lévén általában sokáig ébren vagyok, reggel viszont 8-9 óránál hamarabb nem kelek fel, csak ha mennem kell valahova.
p7220239.jpg

A Zug Műhely workshopjain találkozhatnak veled a követőid. Mikor és milyen apropóból lesz a legközelebbi ilyen alkalom?

Workshopokat egyelőre csak az adventi időszakban szerveztünk, de nagyon szeretjük őket! Jó érzés találkozni azokkal az emberekkel, akikkel az év többi részében leginkább csak online felületeken kapcsolódunk. Azt gondolom, idén is Karácsony közeledtével lesznek majd workshopjaink.
p7220220.jpg

Hol tudjuk megvásárolni termékeidet?

Egyelőre Instagramon és Facebook-on, személyes üzenetben tudtok rendelni. Az alkalmazott projektjeim mellett kicsit lassan megy a termékes vonal építgetése, de szépen lassan ez is kiforrja majd magát. A következő tervem, hogy szeretnék egy átvevő pontot a fővárosban. De amíg nincs ilyen, addig az online felületeken megtaláltok, vagy akár valamelyik budapesti vásárban. :)

A bejegyzés trackback címe:

https://kasmiranyo.blog.hu/api/trackback/id/tr7815024282

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása