Design és mese

Kasmíranyó

Kasmíranyó

„Azt hittem, valami hiba van a Facebook-kal" – Dudás Gergely Dudolffal beszélgettünk

2019. június 17. - Kasmiranyo01

duda_s_gergely_1.jpgPár éve került be a köztudatba, amikor a „Where's the Panda?'” című képe bejárta a fél világot. A kép, amelyen rengeteg hóember között kellett megtalálni az elrejtőzött pandát, akkora sikert aratott, hogy több, mint 160 ezren osztották meg, és még Reese Witherspoon is hangot adott lelkesedésének. Dudás Gergely,– másnéven Dudolf – panda keresős képének népszerűsége messze felülmúlta az illusztrátor minden korábbi elképzelését. Most ő mesél arról, hogyan élte meg a hirtelen jött sikert, az ikonikus pandás kép születésének körülményeiről, és arról is, hogy  jelentek meg elsőként a tengerentúlon keresős-mesélős tematikájú könyvei.

Gondoltad volna, hogy ennyire ismert leszel és hogy több, mint 160 ezren fogják végül megosztani a fentebb említett képet?

Nem gondoltam rá, hogy ennyire népszerű lesz. Emlékszem, amikor elkezdtek hirtelen százával jönni a kedvelések és a megosztások, azt hittem, rosszul látok vagy valami hiba van a Facebook-kal. De amikor magamhoz tértem a kezdeti döbbenetből, nagyon örültem neki.
where_s_the_panda_dudas_gergely.jpgA nagy sikerű Where's the panda? című kép, ami bejárta a fél világot.

Mesélnél egy kicsit a kezdetekről? Mikor kezdtél el rajzolni? Hogyhogy épp keresős képeket kezdtél el rajzolni?

Az egyetem évei alatt kezdtem bele a Facebook oldalam készítésébe, főleg képregényeket töltöttem fel, amolyan hobbiként tekintettem rá. 2015 karácsonyára már háromezren követtek, ekkor jutott eszembe, hogy valami télies hangulatú képet szeretnék kirakni az ünnepek közeledtével. Hirtelen ötlettől vezérelve rajzoltam meg a pandás képet.
cat_is_hiding_amongst_the_owls.pngMegtaláljátok a baglyok között rejtőzködő macskát?

Milyen képregények voltak korábban a kedvenceid és mit olvastál utoljára?

A kedvenc képregényem a Kázmér és Huba. Azon kívül egyébként ritkán olvasok képregényeket (az interneten található egysorosokon kívül, a kedvenceim például a Poorly Drawn Lines, a False Knees és az Extra Fabolous Comics). Utoljára Bill Bryson-tól olvastam a Majdnem minden rövid történetét, most pedig épp Robert Masello A Medúza- amulett című könyvét olvasom. Szeretek olvasni.
dudas_gergely_can_you_find_a_tiny_heart.jpgDudolf Valentin nap alkalmából készített illusztrációján egy apró, rózsaszín szivet kell megtalálni. (Megoldás: ITT)

Mikor kezdtél el komolyabban foglalkozni a rajzzal? Hol tanultál rajzolni?

Autodidakta módon tanultam és a tanulás, továbbképzés sosem érhet véget. Mindig is szerettem rajzolni, de komolyabban a Facebook oldalam elindítása után kezdtem foglalkozni vele.
dudas_gergely_can_you_find_a_baby_chicken.jpgMegtaláljátok Dudás Gergely húsvéti rajzán a kiscsibét? (megoldásért kattintsatok IDE és görgessetek a lap aljára!)

Az adatlapodat böngészve nem igazán sikerült kitalálnom, hogy Budapesten élsz vagy Amerikában. Hol dolgozol és laksz most éppen?

Budapesten élek és dolgozom jelenleg.

A sikeren felbuzdulva a HarperCollins Kiadó felkért egy karácsonyi, majd halloweeni, tavaszi könyv megtervezésére. Hogy történt a felkérés? Szabad kezet adtak az alkotás során vagy volt némi megkötés részükről? Eddig hány országban jelentek meg a kötetek?

Sara Sargent szerkesztőtől kaptam egy levelet, amiben érdeklődött, hogy volna-e kedvem könyvet készíteni náluk. Természetesen igent mondtam. Az alkotói folyamatban hárman vettünk részt: Sara, Kirsten Hall, az ügynököm és én. Együtt terveztük, hogy mik legyenek az adott elrejtendő dolgok az oldalakon, de hogy hova rejtsem, vagy a dupla oldalak helyszínei hogyan nézzenek ki, az már mind rám volt bízva. Persze, ez egy sok körös folyamat, idővel már a HarperCollins design- és marketing-csapatai is bekapcsolódott a folyamatba, és ők is adtak néhány tippet, tanácsot. Ezeket megfogadva a könyv mindig egyre jobb és jobb lett. A karácsonyi könyv az Egyesült Államokban, Kanadában, Angliában, Lengyelországban, Taiwanon, Japánban jelent meg eddig.
bear_s_merry_book_of_hidden_things.jpgA Bear's Merry Book of Hidden Things még idén megjelenik a Naphegy Kiadó gondozásában.

Számíthatunk valamelyik kötet magyar nyelvű kiadására?

Igen, nem rég értesültem róla, hogy a karácsonyi könyv várhatóan az idei év második felében fog megjelenni magyarul a Naphegy Kiadó gondozásában.

Lesz folytatása a sorozatnak?

Egyelőre nincs tervben újabb keresős könyv.
bear_s_springtime_book_of_hidden_things.jpgDudolf tavaszi keresős könyve, a Bear's Springtime Book of Hidden Things.

Kik hatnak rád? Kiknek a munkáit gyűjtöd vagy kíséred figyelemmel pl. Instagramon, Behance-en?

Akik a leginkább hatottak rám, az Bill Watterson (Kázmér és Huba) és Ernest Howard Shepard (Micimackó). Az ő munkáikat gyakran nézegetem, igyekszem tanulni belőlük. Terry és Eric Fan (akik The Fan Brothers néven alkotnak) munkáit is nagyon szeretem, Eric-kel volt is szerencsém találkozni Kanadában (ugyanannál az ügynökségnél, a CatBird Agency-nél vagyunk). Sok vízfestékkel dolgozó illusztrátort követek (például Annarack Illustration, ErudaArt, Rhiannon Greenaway, Lily Seika Jones, Iraville, Kasey Golden).
dudas_gergely_eric_fan_kasmiranyo_blog_hu.jpgDudás Gergely és Eric Fan (The Fan Brothers) könyvcseréje a fent említett találkozón

Mire vagy a legbüszkébb az eddigi eredményeid közül?

Akkor szoktam a legbüszkébb lenni, amikor kapok/ látok képeket, amiken gyerekek bújják a könyveimet. Azoknak nagyon szoktam örülni, de többször kaptam már olyat is, amin felnőttek fotózkodnak a könyvekkel és írják, hogy mennyire tetszik nekik. Ezek nagyon jó érzéssel töltenek el.
duda_s_gergely_kasmiranyo_blog_hu.jpg

Mit tanácsolnál annak, akinek a te sikereidet látva hasonló célok lebegnének a szeme előtt?

Kezdjen bele és csinálja, amit szeret. De rengeteg gyakorlás és kitartás kell hozzá (bár ez szinte mindenre igaz), viszont ha tényleg szereti az ember csinálni, akkor ezek nem jelenthetnek nehézséget.

Hogy készíted a képeket, milyen technikával? Készítesz előtte vázlatokat, vagy egyből digitálisan kezdesz el dolgozni?

Papírra dolgozom mindig, először grafittal készítek vázlatot, ezt rajzolom át tintával. A színezés az, ami már digitálisan történik, néhány esettől eltekintve, ha például valamit vízfestékkel szeretnék kiszínezni.
dudas_gergely_kasmiranyo_blog_hu.jpgGergő tintával megerősíti a rajzok kontúrjait, mielőtt gépen véglegesítené a színezést

Milyen projekten dolgozol aktuálisan? Mit láthatunk tőled legközelebb?


Jelenleg egy Fox and Rabbit című képregény könyvön dolgozom, aminek a szövegét a New York Times bestseller-díjas Beth Ferry írta. Várhatóan jövő tavasszal jelenik meg az Abrams kiadónál.


Még több képért kattintsatok Gergely honlapjára: IDE vagy Instagramjára!

A bejegyzés trackback címe:

https://kasmiranyo.blog.hu/api/trackback/id/tr6814889500

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása