Design és mese

Kasmíranyó

Kasmíranyó

„Nagyon szeretek elmerülni a mesékben." – interjú Mayer Tamás illusztrátorral

2019. november 20. - Kasmiranyo01

mayer_tamas.jpgMayer Tamás animáció szakon végzett, grafikát tanult, rajzait Bye Alex Apám sírjánál c. dal klipjében tekinthette meg a közönség, pár évvel ezelőtt társaival együtt megalapította a ZUG Műhelyt , az utóbbi években pedig gyerekkönyv-illusztrátori minőségében is egyre nagyobb ismertségre tett szert. A kis olvasók Vadadi Adrienn Matricás Laci-sorozatában, Czernák Eszter könyvében, legújabban pedig Fekete András Tüsi és Lobonc című regényében csodálhatják meg dinamikus, rajzfilmszerű alkotásait.

Mesélnél egy kicsit arról a könyvről, amihez az elmúlt két hónapban készítettél illusztrációkat? Mikor jelenik meg, és mit érdemes tudni róla?

Fekete András Tüsi és Lobonc megmenti Bam Bandit című könyvéhez készítettem rajzokat. Egy nagyon vicces, abszurd humorral íródott történet. Ahogy a cím is sejteti, a regény két kisfiú kalandozásáról szól, akik a barátjuk megmentésére igyekeznek, vállalva ezzel tucatnyi veszélyt és kihívást, amelyek az út során várnak rájuk. Sok-sok furcsa szerzet, vicces karakter szerepel a könyvben, akik hol félelmetesek, hol pedig nagyon mókásak! November 23-án lesz a könyvbemutató, amire sok-sok szeretettel várjuk az érdeklődőket!
fekete_andras_tusi_es_lobonc_02.JPGFekete András Tüsi és Lobonc megmenti Bam Bandit című kötetéhez készített illusztrációi

Hogyan, milyen technikával készültek a rajzok?

Csőtollal, és tussal készül a hetvennél is több fekete-fehér rajz, ami nagy kihívás volt számomra, hiszed eddig digitálisan dolgoztam. Nagy élmény volt újra nyakig festékesnek lenni, mint gyerekkoromban. A klasszikus képeskönyvekkel ellentétben, itt több kisebb rajz kapott helyet, de természetesen vannak egész oldalas, nagyobb képek is.
fekete_andras_tusi_es_lobonc_01.jpgA Tüsi és Lobonc egyik szereplője, Tasziló

A legnagyobb álmod vált valóra azzal, hogy a Matricás Laci-sorozat négy része és Czernák Eszter Sári és Berci otthon c. könyve is a te illusztrációiddal jelent meg a Pagony Kiadónál. Mikor döntötted el, hogy a grafika mellett illusztrátorként is szeretnél dolgozni? Mikor döbbentél rá, hogy ez a legnagyobb álmod?

Gyerekként már nagyon szerettem karaktereket rajzolni. Mindig lerajzoltam a kedvenc rajzfilmjeim szereplőit, majd idővel saját figurákat kezdtem tervezni. Különös tulajdonságokkal és képességekkel ruháztam fel őket. Az érdeklődés nagyon korán, mondhatni már gyerekkoromban megszületett, csak az odavezető út volt kissé kacifántos. Grafikusnak, majd animátornak tanultam, azt hiszem a kettő metszete lett az én utam.
kaktusz_integet.gif

Hogyan állsz neki egy illusztrációs megbízásnak? Például egyeztettek a Pagonnyal Matricás Laci karakteréről, vagy teljesen szabad kezet kaptál?

Elég vizuális típus vagyok, így azonnal, már olvasás közben megjelennek a fejemben a képek. A könyv formátumához igazodva megbeszéljük a főbb jeleneteket, illetve, hogy mennyi rajz készül a könyvbe. Mindig a karakterek megtervezésével kezdem. Matricás Lacinál sokat beszéltünk Vadadi Adriennel - a könyv szerzőjével - a szereplők kinézetéről. Csiszolgattuk, mire megszületett a végleges Laci. Ezek után nekilátok, az oldalpárok megtervezésének. Elég szabad kezet szoktam kapni, alig-alig kell javítani. Azok is inkább logikai buktatók.
ml0_3_rajz_6_7_oldal.jpg

Hol, mely sulikban tanultad a szakmáidat? Ugyanis nem csak illusztrálsz, de animációkat is készítesz és grafikusként is dolgozol. Melyik áll hozzád a felsoroltak közül a legközelebb?

A kaposvári Zichy Mihály Iparművészeti Szakközépiskolában tanultam először alkalmazott grafikusnak, majd mozgóképi animációkészítőnek, érettségi utáni szakképzésben. Utána pedig a Kaposvári Egyetem Művészeti karán tanultam animációt. Nehéz erre határozottan válaszolni, mert mindhárom területet nagyon szeretem. Viszont az alkotást az illusztrálás során élem meg leginkább. Nagyon szeretek elmerülni a mesékben.
matricas_laci_03.jpg

Milyen technikával készíted a képeidet?

Eddig szinte minden rajzomat digitálisan készítettem egy digitális rajztábla segítségével. Könnyen lehet javítani, praktikus, valóban nagyon hatásos dolgokat lehet elérni. A legutóbbi könyv tanulsága okán, viszont többet szeretnék a későbbiekben kézzel, hagyományos módon rajzolni. Nem szöszölök annyi ideig, mint a gépen, így sokkal lendületesebb és frissebb lesz. Összehasonlíthatatlan az élmény.
sari_es_berci.jpg

Kiket tartasz irányadóaknak a hazai és külföldi kortárs illusztrátorok közül? Te kiknek a munkáit követed figyelemmel?

Felsorolni sem tudnám mennyi zseniális illusztrátor van itthon és külföldön. Haziak közül nagy kedvencem Bakos Barbara az imádnivaló karakterei miatt és mert hihetlen lazán rajzol; Mészely Ilka, mert bármit is csináljon az egy csoda; Bernát Barbara, a nagyon finom akvarelljei miatt; Szert-Szabó Dorottya az aprólékos kidolgozása miatt; Dániel András a humora miatt; Rátkai Kornél, a szintén laza stílusa miatt és a Zug Műhelyes alkotótársaim, akik mind szuper tehetségesek. Külföldiek közül Mike Lowery és Josh Cleland az aktuális kedvenceim. Természetesen rajtuk kívül rengeteg alkotó munkáit követem még, de a fentiek mindig nagyon inspirálóak számomra!

Úgy tudom, 2015-ben Bye Alex Apám sírjánál c. számához is készítettél animációt. Úgy tudom, érdekes a megismerkedésetek története. Elmesélnéd az olvasóknak?

Régebben elég sok karikatúrát rajzoltam köztereken, online megrendelésre, illetve néhány rendezvényen, amivel aztán felhagytam. Viszont időnként szeretek viccesen lerajzolni ismert embereket. Tudni kell, hogy ezt soha nem gúnyolódásból teszem, sokkal inkább tiszteletem jeléül. Így történt ez Alex esetében is. Készítettem róla egy rajzot, ami feltöltöttem Instagramra és bejelöltem. Tetszett neki, majd ezt követően néhány projektben dolgoztunk együtt. Az Apám sírjánál c. dalánál Alex egy rajzot szeretett volna, ami szimplán csak háttere a dalnak. Felvetettem, hogy mi lenne, ha néhány apró elem, egész finoman megmozdulna a képen. Így született a kis animáció, amit sokan tévesen videóklipnek értelmeznek.
izlandos_szakallas.jpg

Egy ideje te is a ZUG Műhely tagjaként, szabadúszóként dolgozol. Mit szeretsz a legjobban ebben az életformában?

2017-ben három társammal - Biró Esztivel, Kováts Lillával és Szász Ákossal - alapítottuk a Zug Műhelyt azzal a céllal, hogy szabadúszóként, de mégis csapatban, egymást segítve dolgozhassunk. Azóta Czikkely Panni is csatlakozott hozzánk és így lett teljes a műhelyünk. Amit leginkább szeretek ebben az életformában, az a szabadság. Korábban alkalmazottként nem mondhattam nemet olyan munkára, amiben nem láttam a kreativitást, vagy nem éreztem magaménak, most viszont igen. Szeretem, hogy én oszthatom be az időmet, az energiámat, hozhatom meg a döntéseket. Nem kevés nehézsége van a szabadúszásnak, néha vonz az alkalmazotti lét nyújtotta biztonságérzet, de még így sem cserélném el.

Milyen terveid vannak a következő időszakra, a könyv megjelenése utáni időszakra? Mit láthatunk tőled legközelebb?

Biztosan nagyon fogok örülni, mikor először vehetem a kezembe a könyvet. Rémülettel vegyes izgalommal várom. Mégiscsak sok kisgyerek fogja olvasni. Jelenleg Matricás Laci sorozat utolsó darabján dolgozom, ami a történet 4. szintje, de szám szerint az 5. kötet, ugyanis közben megjelent egy újítás, a 0. NAGYBETŰS színt. A utolsó részben sem lesz hiány a vicces pillanatokból. Régóta tervezem, hogy Zugos társaim nyomdokaiba lépve én is készítsek termékeket a rajzaimmal. Elsősorban gyerkőcöknek szánt dolgokon töröm a fejem. Ezidáig, viszont nem nagyon volt rá időm. Zugos hagyomány szerint, eddig minden évben készítettünk sok-sok Karácsonyi képeslapot, amiket egy workshop alkalmával kiszínezhettek, kidekorálhattak és megírhattak a résztvevők. Ez nagy valószínűséggel idén sem marad el.


Ha tetszettek Mayer Tamás képei, friss alkotásokért keressétek fel Instagram oldalát

A bejegyzés trackback címe:

https://kasmiranyo.blog.hu/api/trackback/id/tr2715315700

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása