Design és mese

Kasmíranyó

Kasmíranyó

„Sokáig magában tart az alkotói folyamat köde" – interjú Ferth Tímea illusztrátorral

2019. augusztus 09. - Kasmiranyo01

ferth_timea.jpg
Egy újabb egyedi és kivételes vizuális stílust csodálhattunk meg év elején Bojti Anna Éjszaka az állatkertben című kötetében, melyekről utóbb kiderült, Ferth Tímea munkái. Azóta gyönyörű borítót készített Mészöly Ágnes és Molnár T. Eszter Az emberek országa című disztópiájához, műszaki rajzolóként dolgozott Enyedi Ildikó legújabb filmjén, holdbéli űrlényeit és tengeri növényeit élőben is megcsodálhatták a 4. pécsi Zsolnay Fényfesztiválra látogatók, de Timi természetesen a falfestést is folytatta mindeközben. Vele készített interjúnkban beavatja az olvasókat a falfestés és a képalkotás titkaiba, elmeséli, mit jelentett a gyakorlatban standby art directorként közreműködni Enyedi Ildikó legújabb produkciójában, és azt is, hogyan lehet fénnyel falra festeni. Képekért és izgalmas infókért olvassatok tovább!Legutolsó beszélgetésünk apropója az Éjszaka az állatkertben című kötet megjelenése volt, amihez te készítettél illusztrációkat. Ha jól tudom, a könyv akkora siker lett, hogy már megvolt az első utánnyomás is. Számítottál arra, hogy ennyire sikeres lesz a könyv?

Az alkotói folyamat köde sokáig magában tart, így általában nem szoktam ennyire se előre tekinteni: csak legyen meg minden a könyvhöz, legyen szuperjó a csomag. Aztán gyermeki örömmel veszem a kezembe a nyomtatott példányt, és ismerősként, szívet melengető érzés végiglapozni a közös munkánk gyermekét. Nagyon örülök, hogy ilyen sokan szeretik és ha bárki lemaradt volna eddig róla, hát ne feledkezzen meg a következő karácsonyra a fa alá tenni, mert csak nevetés lehet a vége!
eebe4c80845719_5ced40d188d12.jpg

Azóta Molnár T. Eszter és Mészöly Ági Az Emberek Országa – Kalaallit Nunaat című disztópiájának is terveztél borítót. Mesélnél egy kicsit erről a megbízásról?

A kalandjátékos könyv (Éjszaka az állatkertben) kapcsán keresett meg Rét Viktória a Tilos az Á-tól, hogy volna-e kedvem egy fiatal felnőtteknek írt disztópia borítóját megcsinálni. Szeretem, ha kicsit erőteljesebb témával is dolgozhatok, ezért kíváncsian vártam a történetet. A borítóterv mellett még három térképet is meg kellett rajzolnom, amelyek alapján követhető a földrészeken átívelő, jövőbeli történet. Rendkívül fájdalmasan érintett, amikor az első megbeszélésen Kovács Esztertől azt a javaslatot kaptam, hogy a térkép megrajzolásához keressek rá a „How the Earth will look like, if all the ice melted” kifejezésre. Az már önmagában is szomorú, hogy léteznek ilyen ábrák, de az talán még inkább, hogy nagy valószínűséggel be fog következni. A történet a jövőbeli Grönlandon kezdődik 2646-ban. Az egyik főhős (Nanouk) lázadó, a másik (Umia) sikeres karrier előtt álló tehetséges diák, mégis összeköti őket egy titok, ami kimozdítja őket ebből az elit iskolából. Fontos, hogy a közöttük levő kapcsolat erősen összeköti őket, de motivációik sokszor ellentétesek egymással. A borítón a főhősöket látjuk, a Föld sziklás, napégette, kietlen felszínén, háttérben az Emberek Országának halványuló felhőkarcolóival. Az írók kérésére választottam ezt a felszínt bemutató jelenetet. Elvileg a felszínen védőruházat nélkül nem láthatnánk őket, az eső is ömlik, de a kiadó és a szerzők kérésére ettől eltekintettünk ettől annak érdekében, hogy érthetőbb legyen a jelenet és ezáltal könnyebben azonosuljon az olvasó a főhősökkel. Az egész történetet átható kettősséget mutatja a színek használata is. Írói kérés volt a sziklás, kiégett földfelszín vöröses umbra árnyalata, és az ég meleg zöldes-kékes színe, ezzel a sárgás-szürkés, szennyezett világot mutató színnel, ahol az elit Emberek Országa üvegpalotaként tornyosul. A karakterek a horizont vonala felett vannak, sziluettjük belenyúl a felső kék sávba, viszont mégis az alsó vörös részhez tartoznak. Ez is utalás a történetre, de elég a szpoilerezésből!
emberek_orszaga_2.jpgMészöly Ágnes és Molnár T. Eszter disztópiája

Mit élvezel a legjobban a gyerekkönyv-illusztráció készítésben?

Teljesen elvarázsol a gyerekkönyv illusztrálás. Imádom olvasni a szöveget és elképzelni a jelenetet, megformálni a karaktereket, részleteket látni a helyszínből. Mintha egy film forogna a fejemben közben.
ferth_timi_ejszaka_az_allatkertben.jpgEgy illusztráció Bojti Anna Éjszaka az állatkertben c. könyvéből

Hogyan kezdesz neki a gyerekkönyv-illusztrációknak, és hogyan a falfestésnek? Milyen eltéréseket tapasztalsz a kétféle munka közti mechanizmusban?

Erről egyébként külön könyveket lehetne írni. A képkomponálásról már elég nagy szakirodalom olvasható. Én a képregény és storyboard-rajzolás során fejlődtem a legtöbbet. Egy könyvet illusztrálni azért más, mert a kapott szöveg alapján elég erős inspirációs anyagot kapok, amelynek a részletein, összefüggésein és cselekményén valaki már sokat dolgozott, és nekem csak el kell képzelnem ezt fejben.
the_funeral_storyboard.jpgA 2018-as Open Momem tanfolyam storyboard workshopján készített storyboard egy részlete


Általában elég sok kép bukkan fel a képzeletemben, sok vázlatot készítek, és akkor ott állok közöttük, nem tudok választani, melyiket dolgozzam ki. Ilyenkor segít a konzultáció az íróval, a kiadóval. Tisztázni, hogy a kiadó mit szeretne, mit tud piacra dobni, és milyen elképzelése van az írónak. Nekem, mint grafikusnak, kötelességem összehangolni a különböző felvetéseket. A falfestésre szánt grafikák esetében sokkal kevesebb inspirációs útmutatást kapok az ügyféltől. Az első beszélgetés alkalmával igyekszem minél több mindent megtudni az elképzeléseiről, és szakemberként reagálni az adottságokra. Meghatározunk egy vizuális stílust, együtt nézünk képeket Pinteresten, rábökünk arra, ami megfog minket. Megnézem az arculatot (pl. ha cégről van szó), és megnézzük, hogyan hangolható össze az arculat az  elképzelésekkel, de itt még mindig fontos kideríteni, hogy mi az, amit nem szeretne. Ilyenkor alapvetőnek tűnő kérdéseket teszek fel, amelyek egyúttal segítenek a megbízó szándékának körvonalazásában. Például egyszer tigriseket rajzoltam Rousseau-i stílusban, majd sokadik átrajzolás után derült ki, hogy valójában oroszlánokat kellett volna. Mindig örülök a nagy falfelületeknek, mert imádok rájuk alkotni.

kolibri_szinhaz_ferth_timi.jpg
Egy falminta megtervezése igazi grafikai feladat. Egy képet alkotok, ami mellett emberek mennek el, amire ránéznek, ami majd valamit kivált belőlük, és amit akár háttérként is használhatnak fotókészítéshez. A falfestésnél figyelembe kell venni az emberi szem magasságát, azt, hogy milyen tevékenységet végeznek mellette, milyen közel vannak hozzá, vagy távol tőle, és hogy figyelemfelkeltő, serkentő, vagy inkább környezetébe simuló, esetleg nyugtató a minta.
kolibri_szinhaz_ferth_timea_1.jpg
Mindig vannak irányok, dinamika és fókuszpont(ok), amiket én is meghatározok első lépésben, aztán a többi már aköré épül. Például jellemző, hogy ha élőlény van a képen, akkor először a néző azzal veszi fel a szemkontaktust. Ha az élőlény nem felénk néz, hanem valamerre fordul a teste, akkor a szem követi, és arra böngészi tovább a képet, hogy mi lehet ott. Ezek a tengelyek nagyon meghatározóak lehetnek a képalkotás során. Emellett a többi körülötte levő rajz, minta sűrűségével lehet még irányítani a néző szemét a vezető tengelyre. A levelek dőlésével, sűrűségével, formájával, vagy épp a perspektíva vonalaival..

Hogyan készül egy illusztráció? Mennyi időd volt az Éjszaka az állatkertben illusztrálására? 

Elolvasom a megadott jelenetet, és vázlatokat készítek a kompozícióhoz. A tömegek és az elrendezés tisztázásával felhívhatjuk a figyelmet a részletekre. Sok időt töltők kutatómunkával, azzal, hogy izgalmas, fura dolgokat keresek a világban, majd ezekből kiindulva rajzolok valami egyedit. Pl. a tollas fa egy létező dolog, de ezt csak hónapokkal a könyv kiadása után tudtam meg egy netes cikkből. Győri Hanna keresett fel a Pagonytól, miután Bojti Anna is érdeklődött, lenne- e kedvem és időm illusztrálni a könyvét. Sajnos nem olvastam ki előtte a teljes könyvet, csak az illusztrált jelenetekhez tartozó részeket. Szoros volt az együttműködés, Hanna rendkívül készséges volt. Minden felmerülő kérdésemre kimerítő választ kaptam. Nagyon szeretem, hogy vizuálisan erős, frappáns és lendületes a stílusa. A képek elkészítésére 1 hónap 15 napom volt. Napi egy teljes oldalas kép volt az ütemterv. Miután azokkal megvoltam a napi 2-3 db a karakterrajzokból és ábrákból. Elég húzós volt, de a technika lehetővé tette, hogy rugalmasan, bárhonnan dolgozhassak.

ejszaka_az_allatkertben.jpg
ejszaka_az_allatkertben_ferth_timea.jpg
Milyen technikával készítetted az Éjszaka az állatkertben képeit?

Először mindig papíron születnek meg a vázlatok, mindenféle ceruzákkal, filcekkel. Ezután beszkennelem a rajzokat,  és digitálisan folytatom a munkát. Az Éjszaka az Állatkertben könyv illusztrációit egy 12.9 inches Ipad Pro-mon készítettem. Csodálatos dolog ez a gép. A Procreate nevű alkalmazás pár ezer forintért letölthető, és onnantól hajrá. A képek elkészültével számítógépen még elkészítettem a nyomdakész anyagot cián-fekete színbeállításokkal, és már mehetett is a nyomdába.

ejszaka_az_allatkertben_ferth_timea_1.jpg
Mit láthatunk tőled legközelebb? Min dolgozol jelenleg?

Magam sem tudom hogy bírom, de szépen minden sorba kerül. Nagyon sok minden történt az Éjszaka az Állatkertben könyv megjelenése óta. Február eleje óta műszaki rajzolóként dolgoztam Enyedi Ildikó új filmjének produkciójában. A művészeti részleghez tartoztam, Láng Imola és Pető Betti art directori tervei és instrukciói alapján készítettem el a stúdióban felépített lakások tervrajzait, illetve a külső forgatási helyszíneken használható korhű felépítmények (újságosbódék, hirdetőoszlop, hirdetőtábla, üvegezett panelek, világító kirakat stb.) terveit is. Elkészült életem első mennyezeti festménye is az Ó utcai Stylebar No.5 nevű szépségszalon mennyezetére, szintén dzsungeles témában. Ez a projekt azért különleges, mert a mennyezet egy részén szürke alapszínre fehér ceruzával rajzoltam a mintát. Sose gondoltam volna, de teljes értékű a ceruzarajz, és igazán finom része az egésznek. A festést hétvégenként, nyitvatartási időn kívül, sokszor éjszakánként végeztem 4,5 m magasságban, állványzatról. Újabb falfestés: Az Omnicom Media Group irodafelújításához is csatlakoztam. 3 db 2,7x5 méteres falfelületre terveztem a nemzetközi vállalat arculatához illeszkedő geometrikus mintájú grafikát.
omnicom_media_group_ferth_timi.jpgferth_timea_fal.jpgAz Omnicom Media Group iroda felújítása keretében készített falfestés

Azt hinnénk, hogy a geometrikus, letisztult minta felfestése egyszerűbb, mint egy komplex, organikusabb minta. De a geometria megköveteli a türelmes, precíz munkát, és legelső sorban a pontos kiszerkesztést. Aztán kicsit visszaülhettem a géphez: a Magyar Kastélyprogram megbízása is aktuális lett. A Hajósi Pincefaluban felújításra kerülő Cabernet Borturisztikai Látogatóközpont borkultúrát bemutató kiállítás grafikusaként bíztak meg. A kiállítás szöveganyagát formáztam és tördeltem, illusztráltam a megadott rétegelt lemez burkolatú falfelületekre. A projekt jelenleg kivitelezés alatt van, várhatóan nyár végén látható a közönség számára is. A filmforgatásra később visszatértem standby art directorként, ami egy nagyon izgalmas munka volt számomra. Ezt azt jelentette, hogy a forgatáson a kameraképen látható díszletért felelek. Mivel a kamera mozog, egy jeleneten belül, vagy jelenetek között is, ezért ez egy elég intenzív állandó figyelmet és rugalmasságot és higgadtságot igénylő feladatkör, 12 órás felvételekkel… Június utolsó hétvégéjén volt a 4. pécsi Zsolnay Fényfesztivál, ahol fénygraffitiztem. Vagyis az Esze Tamás utcában levő 64 méter hosszú, 150 centiméter magas mellvédfalra készítettem egy interaktív graffitit fényreflektív, úgynevezett Lightflex anyaggal. Sötétben az emberek rávilágítottak a falfelületre a telefonjuk fényével, mire elővillant a minta. Elképzelt hibrid, holdbéli lények és növények világát terveztem meg a felületre, majd 50x70 centiméteres, vastagabb papírból mindegyiket kézzel kivágva sablonokat készítettem. Ezeket végül a helyszínen felfújtam a falra. Az alkotást Georges Méliés ’Trip into the Moon’ c. 1902-es filmje inspirálta.
fenyfesztival_pecs_ferth_timea_3.jpgfenyfesztival_pecs_ferth_timea_sablon.jpgA pécsi Zsolnay fényfestéshez készített sablonok
fenyfesztival_pecs_ferth_timea.jpg
fenyfesztival_pecs_ferth_timea_2.jpgferth_timea_fenyfestes.jpgÍgy készül a fénygraffiti


Egy újabb ’Urban jungle’ témájú falfestmény is elkészült egy a Keleti Pályaudvarhoz közeli magánlakás közlekedőjének 4x4 méteres falfelületére. Ez az eddigi legkeskenyebb helyszín, ahol dolgoztam, ugyanis a közlekedő 80 cm. Az ilyen szűk térben nincs esély projektorral felvetíteni a mintát az átrajzoláshoz, hanem raszterelni kell. Ilyenkor 16x16-os rácsot rajzolok fel a falra feszítve és a kinyomtatott grafika alapján felvázolom ceruzával a mintát. Ezután jöhet a festés. Azért a kedvencem ez a stílus, mert általában egy Montana vízalapú festékfilccel készítem a mintát, és ez a filc áll a legközelebb a szabadkézi tollrajzaimhoz.
urban_jungle_ferth_timea.jpgurban_jungle_3.jpg
urban_jungle_2.jpgurban_jungle.jpg
Ha tetszettek Timi munkái, kövessétek figyelemmel munkásságát Behance, Instagram, illetve Facebook oldalán!

A bejegyzés trackback címe:

https://kasmiranyo.blog.hu/api/trackback/id/tr2615001016

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása