Design és mese

Kasmíranyó

Kasmíranyó

„Formavilág szempontjából csak olyat tudok nyújtani, amit szépnek találok” – Hukaya Simon formatervezővel beszélgettünk

2020. március 08. - Kasmiranyo01

hukaya_simon.jpgEzúttal egy tehetséges, fiatal formatervezőt, Hukaya Simont szeretnénk nektek bemutatni. A Tipton szemüvegmárka tervezője kedveli az izgalmas megoldásokat. Hallhattunk már hajtogatott csempéjéről, ösztöndjías szemüveg projektjéről, az Optifoldról, de a Tiptonnak tervezett szemüvegeiben is tetten érhető a szórakoztatás, melyet az alkotás egyik legfontosabb elemének tart. Nem véletlen, hogy a Tipton szemüvegeit olyan világsztárok viselik, mint Elton John vagy Robbie Williams. Ismerjétek meg Simont, aki interjúnkban elmeséli, hogyan került fiatal felnőttként Magyarországra, miként vette kezdetét Zackkel, a Tipton alapítójával közös együttműködés, és azt is, milyen fázisok mentén született meg a Bauhaus 100. évfordulójára tervezett, limitált szériás szemüveg!


Egy korábbi interjúban említetted, hogy anyai ágról a magyar, míg apai ágról a japán gondolkodásmódot és látásmódot tapasztaltál meg. Miben különbözik a kétféle látásmód és hogyan tudod ezeket összehangolni a munkád során?

Ez jó kérdés. Én személy szerint nem szoktam ezt érzékelni, de már egyetemista koromban is többször hallottam, és azóta is, hogy „japános” az alkotói stílusom. Szerintem azért is merül fel bennük, mert letisztult formavilágú tárgyakat tervezek és sokat foglalkozom a hajtogatással. Japánban születtem, és nőttem fel, ebből is fakad, hogy más az ízlésvilágom és tárgykultúrám. Egyetemista koromban például egyből észrevettem a csoporttársaim által megalkotott tárgyak formavilágán a szocialista behatást.

Hogy kerültél végül Magyarországra?

Kiskorom óta szerettem volna Európában tanulni. Az 1970-es években apukám volt az első japán, aki Magyarországon magyar nyelvészként diplomázott. Egész gyerekkoromat meghatározták az otthon, szüleimtől hallott történetek, melyek az európai és a japán oktatás közti különbségekről szóltak. Éppen ezért nem szerettem volna japán egyetemre menni. Középiskola után Németország volt az első számú cél, mivel azonban korlátozottak voltak az anyagi lehetőségeim, végül Olaszországba mentem építészetet tanulni. Ami viszont nem igazán tetszett, így anyukám javaslatára Magyarországra jöttem és itt folytattam a formatervezési tanulmányaimat. Szerencsére a nyelvet is sikerült gyorsan megtanulni.
hukaya_simon_csempe_kezikonyv.jpgFotó: Gosztom Gergő.  Simon 2014-es projektje, a hajtogatott csempe

Anyukáddal nem használtátok otthon a magyar nyelvet?

Hároméves koromig magyarul beszéltünk, de aztán 20 évig nem használtam. Utána viszont nagyon gyorsan sikerült megtanulnom, valószínűleg azért, mert kiskoromban már beszéltem. Mikor idejöttem, minden mondatot el tudtam ismételni, de a jelentésükkel már nem voltam tisztában. Fura érzés volt.

Terveztél már többek között csempét, lámpát, kerékpárt, szemüveget. Milyen szempontokat tartasz szem előtt a tervezés folyamatában?

Ha nem megrendelésre tervezek, hanem csak a magam örömére, akkor mindig az a legfontosabb, hogy legyen benne valami érdekes és szórakoztató. Akár a látványban, használatban, tapintásban. Szerintem ebben rejlik a design lényege. Az, hogy az adott tárgyat jó érzés legyen használni, vagy azt érezze, aki megpillantja, hogy mindenképp ki szeretné azt próbálni. Számomra ezek az igazán lényeges szempontok, a tervezés során is ezeket tartom szem előtt. Könnyen tudok váltani a különböző stílusok között, de a tárgy formavilága, vagy szépsége szempontjából csak olyat tudok nyújtani, amit magam is szépnek találok. Ha megrendelésről van szó, ott a megrendelő igényei a legfontosabbak. Általában nem egyezik az én ízlésvilágom a megrendelőével, ilyenkor kezdődnek a kis harcok.
hukaya_simon_csempe_1.jpgFotó: Gosztom Gergő

Sikerül meggyőznöd a megrendelőket?

Nem szándékom a meggyőzés, de egy kicsit jobbat szeretnék adni nekik, mint amit ők eredetileg elképzelnek. Ezt általában sikerül elérni. Azt gondolom, hogy a megrendelő nem azért fizet, hogy kioktassam, hanem azért, hogy elképzelései megvalósításában a lehető legjobban segítsem őt.

Ez nem öli meg az alkotói szabadságot?

Megöli, de ez a szakma erről szól. Ennek Magyarországon nincs kultúrája, nem léteznek olyan nagy cégek, akik híres tervezőkkel dolgoznának.
hukaya_simon_optifold_1.jpgFotó: Soós Bertalan. Az Optifold nevű szemüvegtípust lemezhajtogatással hozta létre

A Moholy-Nagy formatervezési ösztöndíjára tervezett Optifold projekted – lemezhajtogatással előállított szemüvegkeret volt, melynek lényege, hogy a keret kényelmesen illeszkedik viselője orrnyergéhez. Tervezed a projekt továbbfejlesztését?

Tavalyelőtt besokalltam kicsit, és szerencsémre épp akkor hirdették meg a Moholy-Nagy formatervezési ösztöndíjat. Már korábban megszületett az ötlet a fejemben az Optifoldról, ezért megpályáztam, később pedig meg is nyertem. Az Optifold azért különleges, mert egy darab fémlemezből készül, így a tervezés során a minimalista kialakításra helyeztem a hangsúlyt, illetve arra, hogy könnyű és tiszta legyen a végeredmény. A költséghatékony gyártás is nagyon fontos szempont volt. Egyelőre közvetlenül nálam lehet beszerezni ezt a típusú szemüveget.
hukaya_simon_optifold.jpgFotó: Soós Bertalan. A kialakítás során a minimalizmusra és a letisztultságra törekedett

Hogy ismerkedtetek meg Zackkel, a Tipton alapítójával és találtál rá végül a szemüvegkeret tervezésre?

Apukám egyik tanítványa épp akkoriban volt Magyarországon cserediák, amikor én is idejöttem. Tőle hallottam először Zackről, ahogy arról is, hogy bakelitből készít szemüvegeket. Jó párszor összefutottunk a bemutatást követő pár évben. Mire elvégeztem az egyetemet, már nagyon beindult a cég. Egy ideje már tervezőt kerestek, amikor Zack megkért, hogy ajánljak valakit az ismerőseim közül, akit érdekelhet a szemüvegtervezés. Mondtam, hogy csak egy ilyen személyt ismerek...Így kerültem hozzájuk 5 éve.

Az általad tervezett NVSBLE szemüvegkeret a Magyar Formatervezési Tanács külön díját nyerte el. Miben rejlett a kollekció különlegessége?


Sokan keresnek színes keretet a Vinylize típusú szemüvegek között, de a sok szín problémát okozhat a raktárkészletben. Emellett design szempontból sincs hozzáadott érték, ha kicseréljük a lemezt színesre. Az NVSBL megvalósításához ki kellett fejlesztenünk egy színezési technikát, melynek során az átlátszó lemez megszínezésével el tudtuk érni azt, hogy tetszőleges színt állíthassunk elő. Így nem csak az előlap, hanem az egész szemüveg színezése lehetővé vált. Ennek az eljárásnak köszönhetően a klasszikus vinylize-tól merőben eltérő és friss kollekciót sikerült létrehoznunk.

nvsbl_tipton.jpegnvsble_tipton.jpegA Tipton NVSBL márkájú szemüvege

Mesélnél egy kicsit a Bauhaus mozgalom 100. évfordulójára tervezett keretről, és a gondolati háttérről? A Bauhausban nem születtek szemüvegkeret tervek. Hogy tudtál így nekikezdeni a tervezésnek? Milyen fogadtatásban részesült a kész terv?

Szabad kezet kaptam a tervezés során, amit nagyon élveztem. Ugyanakkor nagyon nehéz volt kitalálni, hogy hogy közelítsek a témához. Elkezdtem játszani a kör és félkör formákkal. A Bauhaus szemüveg különlegessége abban rejlik, hogy az amúgy ovális, optikai csalódással oldandó körlencse formát teljes körrel és a kör felső részének lecsapásával helyettesítettem.
bauhaus_tipton.jpegbauhaus_tipton_1.jpegA Bauhaus 100. születésnapjára tervezett szemüveg

Láttam, hogy a Tipton szemüvegeit több cikkben is a „kult-tárgy” jelzővel illetik. Szerinted mitől válik egy tárgy kult-tárggyá? Milyen szempontoknak kell megfelelniük ehhez?

Szerintem csak egy történet kell hozzá és idő. Valószínűleg nincs nagyon más cég Magyarországon, amely hasonló profilú lenne, és a hanglemezes téma sem nevezhető hétköznapinak.

Hamarosan búcsút vesztek Cinematiq kollekciótól. Milyen terveitek vannak a jövőre? Milyen kollekciókat láthatunk tőletek?

Ez érdekesen alakult. A Cinematiq-ot azért kezdtük újra, mert korábban nagy sikernek örvendett, de amikor elkezdtem dolgozni, már épp nem volt már belőle készleten. Folyton kerestek minket a régi kuncsaftok, akik pont ebből a fajtából szerettek volna új szemüveget. Ezen felbuzdulva arra gondoltunk, hogy megújítjuk a kollekciót. Új szárat terveztünk, a gyártási rendszert is profibban csináltuk, de a piacra dobást követően mégsem ment annyira. Valószínűleg nem felelt már meg annyira a kor ízlésének.
89862119_208044340549682_6455836235347787776_n.jpg87262655_504639343761874_4734008581098045440_n.jpg87885287_2284237555214789_1836013942544007168_n.jpgA Tipton kifutó kollekciója, a Cinematiq

Mi lesz helyette?

Lesz egy fémkeret kollekció, a közeljövőben pedig további izgalmas termékekkel is készülünk.

A bejegyzés trackback címe:

https://kasmiranyo.blog.hu/api/trackback/id/tr4015505088

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása