Design és mese

Kasmíranyó

Kasmíranyó

Cicabolond illusztrátorok és macskáik 1.

„Egyszerre ragadozók, és ártatlan teremtmények” - Macskás időutazás Pásztohy Pankával

2017. október 12. - Kasmiranyo01

pasztohy_panka_lanya_cicaja.jpgA macskák méltán a legnépszerűbb háziállatok, pedig a legfrissebb kutatások szerint is bizonyítottan kudarcot vallottunk domesztikálásukkal, és minden látszat ellenére teljesen független és szabad életet élnek tőlünk. Mégis, emberek milliói válnak észrevétlenül macskák szolgájává, boldogan és önként. Természetesen rengeteg híres cica tűnt fel a közéletben is. Például sokáig hallhattunk Grumpy Cat-ről, aki mogorva arckifejezése miatt világszerte mémmé vált, de hazánk legismertebb macskája, Erzsi (teljes nevén Erzsébet Fenevadova Elnökasszony) is nap, mint nap kinyilvánítja véleményét politikai és közéleti témákban. Legújabb cikksorozatomban macskabolond meseillusztrátorokat kérdeztem cicáikhoz fűződő kapcsolatukról, rajongásuk kezdetéről és mélységéről. Az első részben Pásztohy Pankát, A kisegér, aki majdnem hős lett, Mentsük meg a kiskutyám, és még számtalan kötet illusztrátorát kérdeztük macskáiról, Kicsi C-ről és Nagy C-ről.

pasztohy_panka.jpgKezdetek: Az egyéves Pásztohy Panka Móriccal, szülei cicájával

Mikor és hogyan kezdődött a macskák iránti rajongásod?


A cicák iránti rajongásom a születésem után azonnal elkezdődött, ugyanis nálunk mindig volt cica. Cila és Móric már akkor is benne voltak a korban, mikor megszülettem. Anyukámnak is volt cicája még gyerekkorában, így számára természetes volt, hogy felnőttként is tartson macskát. Édesanyámék macskája egy nyolcadik kerületi bérház szobacicája volt, de a nyarakat a Duna mellett nyaralta végig a családdal. Én tízévesen kaptam meg életem első cicáját. Kaposváron laktunk, érte azonban Pestre kellett utaztunk. Ott járt egyetemre a bátyám, és soha nem felejtem el, mikor hozta a pici cicát elénk. Egy hamuszürke lány cica, aki nem kívánt szaporulat tagja volt. Micinek neveztem el, és még a lányom születését is megélte. 16 éves korában halt meg. Édesapám festőművész, és az volt Mici kedvenc szórakozása, hogy feltelepedett a festőállvány tetejére, és munka közben pofozgatta apukám ecsetét. Édesanyám szobrász, ő elkészítette Mici szobrát is. Nagyon szerettük, és nagyon megsirattuk, mikor meghalt.
mici_01.jpg
Mici, Pásztohy Panka első macskája
pasztohy_panka_cica.jpg
Panka tizenkét éves korában unokatestvérével és egy idegen cicával
pasztohy_panka_kiscica.jpgMici egyik kölyke és a tizenhárom éves Panka
22472767_1343267355800012_1288230693_n.jpgA macskák iránti rajongás egy korai, művészeti megnyilvánulása

Ha jól tudom, most két cicád is van. Mesélnél egy picit arról, hogyan kerültek hozzád?

Micihez hasonlóan most is mentett cicáink vannak. Az elsőt, akit csak Nagy C-nek hívunk, (de kisebb mint Kis C, de róla majd később mesélek) és egy teknőctarka lánycica, úgy találtam, hogy egyik este hazafelé sétáltam és éktelen nyávogásra lettem figyelmes. Ciccegtem egy kicsit, mire egy csodaszép, ám nagyon sovány kilenc-tíz hónap körüli macska ugrott elém. Kicsit később azonban már az autók között cikázott. Nem volt más választásom, hazavittem. Otthon aztán azonnal ágyban akart aludni. Még orvosnál sem voltam vele, ez mégsem járja gondoltam és kitettem a kertbe. Másnapra eltűnt, én meg azt álmodtam, hogy született egy csapat kiscicája. Nagyon rosszul éreztem magam, amiért kitettem éjjel. De ez csak pár óráig tartott, mert a cica visszajött, és  újra jelezte, hogy engedjük be. Szegény a lakhatásért cserébe átesett azonnal az ivartalanításon, így a rémálmom nem teljesült be. Már hat éve ennek, és azóta sem nyávogott hangosan. Már nincs miért. Beköltözött végleg.
pasztohy_panka_cicak_1.jpgEgy Nagy C-t és Kicsi C-t ábrázoló illusztrációmunka.jpgAndrás munkájának alaposságát Nagy C ellenőrzi

 A másik cicánk, akit már említettem Kicsi C, és már jóval nagyobb Nagy C-nél. Kicsi C egy Norvég erdei kandúr. Ő a szentendrei BKV múzeum kóbor macskakolóniájának tagja volt. Eredetileg nem érte mentem, de végül az üres macskahordozómba betettem a kis bundást. Egyedüli kölyök volt. Örökbe szerettük volna adni, de a férjem annyira beleszeretett, hogy maradt. Azóta András, aki gyerekkönyveket ír, a meséibe is beleszőtte a cicák iránti rajongását. Mindkét macskánkban van chip is és természetesen ivartalanítottak.
pasztohy_panka_norveg_erdei_cica.jpgKicsi C kölyökkorában, illusztrációként és teljes valójában cica.jpgKicsi C immáron felnőttként, tökéletességének teljes tudatában
pasztohy_panka_lanya.jpgNagy C és Kicsi C Panka lányával 

Mit szeretsz a legjobban bennük? Mely tulajdonságuk nyűgöz le a legjobban?

A legjobban azt szeretem bennük, hogy bár két teljesen más karakterű cica, de mindketten nyugalmat árasztanak. A kandúr egész nap ölben lenne, a lánycica viszont óriási kegyben részesít, ha akár csak megsimogathatjuk. Szeretem őket elnézni ahogy alszanak. Megnyugtat.

Hány könyvben szerepelnek cicás rajzaid? Melyik áll a legközelebb ezek közül hozzád?

Majdnem minden könyvemben vannak cicák. A kutyás Pitypang és Lili sorozatomban is szerepel mindkét cicánk, mint mellékszereplők. A legkedvesebb macskás mesém azonban a férjemmel, Andrással közös könyvünk, A kisegér, aki majdnem hős lett. A macskaszereplőit imádom ennek a meseregénynek, egyszerre ragadozók, és ártatlan teremtmények.
pasztohy_panka_illusztracio.jpg

Egy életkép megjelenítése illusztrációként, András lányával sétál, a háttérben cicájuk egy galambot bámul meredten

kutya_cica_seta.jpgA kutya és Kicsi C rendszeresen portyáznak együtt

A Szeretem a kiskutyám és Mentsük meg a kiskutyám című kötetek után várható cica témájú meséd is?

Igen, tervezek egy kicsiknek szóló lapozót cicákkal, de előbb utóbb András is biztosan fog írni még macskás mesét, mert ha van a családunkban nálam nagyobb rajongójuk, akkor az ő.

Hány cicád volt eddig? Melyik volt a legkülönlegesebb közülük és miért?

Három cicám volt eddig, és kiskoromban a már említett két családi cica, de rájuk már inkább csak fotókról emlékszem. Választani nem tudok közülük, mert nekem mind egyformán különlegesek.
cica_illusztra_cio.jpgEgy jelenet András és Panka közös mesekönyvéből, A kisegér, aki majdnem hős lett című kötetből

pasztohy_panka_fekvo_cica.jpg

Ha szeretnétek még több illusztrációt látni Pankától, kövessétek Instagramon és hivatalos Facebook oldalán is!

Cicás-sorozatunk nemsokára folytatódik, addig is látogassatok el további információkért és újdonságokért Facebook oldalunkra!

Amennyiben tetszett a bejegyzés, nyomjatok egy like-ot! 

Borító fotó: Manik Attila
Egyéb fotók: Pásztohy Panka

A bejegyzés trackback címe:

https://kasmiranyo.blog.hu/api/trackback/id/tr1912956113

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása