Design és mese

Kasmíranyó

Kasmíranyó

„Az útkeresés is munka, csak nem produktív.” – Szegedi Katalinnal beszélgettünk

2017. november 16. - Kasmiranyo01

pipacs_lanycr.jpgSzegedi Katival régóta terveztük a közös interjút, de hétről hétre elhalasztottuk a nyomdai leadások miatt, míg végül nemrég sikerült tető alá hozni a közös találkozót.Hamarosan két mesekönyvet is láthattok Szegedi Katalinillusztrációival, a Pagony Kiadónál megjelenő A Macskaherceg kilencedik életét Gimesi Dóra két meséjével, valamint a Cerkabella Kiadó gondozásában megjelenő Holle anyó birodalmát, Boldizsár Ildikó átiratában. Szegedi Katalinnal a leadás előtti őrületről, útkeresésről és a mesékről is beszélgettünk!

Amikor pár héttel ezelőtt megkerestelek az interjú ötletével, említetted, hogy teljesen el vagy havazva. Milyen munkákon dolgoztál az elmúlt időszakban?

A Macskaherceg kilencedik életén, ami a Pagony Kiadónál fog megjelenni és a Holle anyó birodalmán, amit Boldizsár Ildikó írt újra. Ez utóbbinak nagyon érdekes a története; először Larsson Marika – egy Svédországban élő magyar hölgy keresett meg azzal az ötlettel, hogy kiadná a Holle anyó meséjét, majd ugyanazon a napon felkért ugyanebből a célból Nyulas Ági is, a Cerkabella Kiadó vezetője. Eleinte svéd-magyar kiadásban gondolkoztunk, de végül csak magyarul jelent meg. A történet természetesen ugyanaz, de Boldizsár Ildikó átiratában elsősorban a lány életútjára koncentrál a narratíva. Ildikó többször is említette már, hogy egyszer, egy nehéz helyzetben milyen sokat segített neki ez a mese a feldolgozásban. Ebből a megközelítésből fakadóan sokkal jobb lett a szöveg, Ildikó verziója szebb és modernebb. Bevallom, sokáig nem tudtam hozzáfogni a műhöz, mivel gyerekkori emlékeimből kiindulva egy gyönyörű havas világ jelent meg lelki szemeim előtt. Aztán meglepve láttam, hogy körülbelül egy mondat erejéig fordul elő benne a hóesés. A Macskaherceg kilencedik életét illusztrálni szintén nagy öröm volt számomra, nagyon szeretem Gimesi Dóri meséit, ráadásul korábbról, egy Aranyvackor pályázatról már ismertem a mesét, és már akkor is első hallásra levett a lábamról. Gimesi Dóri történeteit rengeteg humor, emberismeret és élettapasztalat hatja át. Remélem még dolgozhatunk a jövőben is közös köteten.
eskuvo.jpgAlinka és a Macskaherceg Gimesi Dóra A Macskaherceg kilencedik élete c. meséjéből

Hogyan tudtad ütemezni a feladataidat? Miként osztod be az időd egy ilyen sűrű időszakban?

Nem igazán tudom beosztani az időm, alapvetően mindig túlvállalom magam. Sokkal többet nézek ki magamból, mint amit valóban meg tudok csinálni. Az elmúlt időszakban még annyira se sikerült az időzítés, mint máskor. Teljesen összecsúszott a két munka. Már régebben megkaptam a Holle anyó birodalmát, de sok hónap telt el radírozással és papír összetépkedéssel. Az útkeresés is munka, csak nem produktív. Elhatároztam, hogy most szeretnék egy kicsit újítóbb jellegű grafikai stílust megmutatni, mert a nyomhagyás kezdett el izgatni. A rézkarchoz hasonló technikával kísérleteztem, de az ezzel való próbálkozás végül nagyon félrevitt, mert nincs megfelelő műhelyfelszerelésem hozzá. Ezt a kísérletezős időszakot kicsit válságként éltem meg, mert nem haladtam, és a meséhez se találtam megfelelő kapaszkodót, egyszerűen nem értettem a mesében, hogy eshet fönt a hó, ha a kút mélyén rázzák a párnát. Bár általában nem szeretek konzultálni a szerzőkkel, ezúttal kivételt tettem és felhívtam Boldizsár Ildikót, hogy segítsen a mese megértésében. Elmagyarázta, hogy a kútba esés a tudatalattit szimbolizálja, az orsóért való leugrás pedig azt jelenti, hogy a lány szeretné visszaszerezni élete fonalát.
hoesescr.jpgBoldizsár Ildikó Holle anyó birodalma című meséjében épp havazik a fenti világban

Amikor Holle anyónál szolgál, az magát a gyógyulási folyamatot jelképezi, és segíti őt abban, hogy ismét „felvehesse” a fonalat. Végül, miután visszakapja élete fonalát, kellőképpen megerősödve visszatér a saját életébe, annak ellenére, hogy rosszabbul érzi magát, mint Holle anyónál. Alapvetően nem szeretem az ismétlő meséket, de itt a lusta lány esete miatt is kontrasztosabb képet kapunk. Erre is Ildikó világított rá: ugyanis ez a rész arról is szól, amikor valaki csak másolja a sikeres ember pályáját. Szívemből szólt, mert az előbb említett radírozás, papírtépkedés mind kellenek ahhoz, hogy célba érj, másolás esetén csupán a felszínen maradsz, nincs mögötte valódi produktum. A történetnek ez az olvasata különösen fontos számomra, hiszen a lusta lány története erről szól. Ami a technikát illeti, végül papírnyomattal dolgoztam, mert nagyon artisztikus felületeket lehet létrehozni ezzel a technikával.
liget100.jpgA vízitündér Gimes Dóri Amikor a városban megállt az idő című meséjéből

Visszatérve a kérdésre; felváltva csináltam a két munkát. Az egyik asztalon volt A macskaherceg kilencedik élete, a másikon pedig a Holle anyó. Amikor az egyikkel már túl sokat foglalkoztam, átváltottam a másikra. Így érdekes volt a két munka dinamikája. Szeretném azért elmesélni a leadás előtti idegbajt is. Muszáj volt elmennem fodrászhoz, mert a leadást követő hétvégén workshopot is tartottam, és ahogy kinéztem úgy már nem lehetett emberek közé menni. Már bejelentkeztem a fodrászhoz, de szintén aznap kellett leadnom mindkét könyvet a nyomdába, így nem engedhettem meg magamnak, hogy másfél óra kiessen az értékes munkaidőmből. Ezért kértem a fodrászt, hogy csak kenje fel a festéket a hajamra, de arra már nincs időm, hogy megfelelően kezeljük is a hajfestést. Így aztán hazabicikliztem a hajfestékkel a fejemen, és csak reménykedtem abban, hogy ne találkozzak ismerőssel.. Hál' Istennek nem találkoztam senkivel, bár szerintem engem már így is hülyének néznek a faluban.

Mi volt a kiadók kívánsága az illusztrálást illetően? Hogyan küszöbölöd ki a hasonló stílust, amikor egyidejűleg kell két kérésnek eleget tenni?

Nyilván hasonló, mert van egy jellegzetes stílusom, de szerintem más lett a kettő, pont azért, mert a Holle anyónál egy újszerűbb technikát alkalmaztam. Mikor láthatunk megint általad illusztrált és írt mesét? Nagyon jó lenne, mert azt szeretem a legjobban csinálni. Sajnos nem tudok bármikor írni, csak akkor, ha megjelenik egy olyan történet fejemben, ami nagyon „kikéredzkedik” belőlem. Például a Kocsonyakirályfinál nagyon élveztem az írást, talán még jobban, mint magát az illusztrálást.
alinkaatka.jpgSzegedi Kati kedvenc karaktere, a Banya A Macskaherceg kilencedik életéből

Mit könyvelsz el az idei év legnagyobb sikerének?

Nagyon üdítő volt kicsit más jellegű feladatokkal foglalkozni, például a bábszínházat csinálni. Megkértek, hogy tervezzek bábokat a Lenka és Palkó bábszínházi előadásához, amitől eleinte kicsit tartottam, mert nem éreztem, hogy kellő szakértelemmel rendelkeznék hozzá. A szabadkai bábfesztiválon pedig második helyezést ért el a Lenka és Palkó előadással a zalaegerszegi Griff Bábszínház. Nagyon szerettem a színházi munkát is csinálni, teljesen más közeg. A Lenkát és a Palkót pár éve a lengyelországi Bialostocki Teatr (Színház) vitte színpadra, és a második előadás annyira jól sikerült, hogy díjat is kapott. Ha minden igaz, jövőre is közreműködhetek bábtervezőként Markó Róbert színházi produkciójában, Boldizsár Ildikó Amáliájában.

Melyik általad illusztrált kötet áll legközelebb a szívedhez?

A Csimota Kiadónál megjelent Kocsonyakirályfit szeretem a legjobban, szőröstül-bőröstül a sajátomnak érzem, de Lenka és Palkó történetei is közel állnak a szívemhez.
baleset.jpgA Macskaherceg és Alinka megismerkedésének pillanata Gimesi Dóra meséjében

Hol jelenik meg legközelebb műved?

A Macskaherceg kilencedik életét (Pagony Kiadó), és a Holle anyó birodalmát (Cerkabella Kiadó) láthatják tőlem legközelebb az olvasók.

Mikor lehet veled legközelebb találkozni?

Szeretettel várok mindenkit a Műteremvásáron november 24-25-26-án, péntek, szombat, vasárnap délelőtt 11-től este 19h-ig Gödön, a Vasvári Pál utca 15-ben.

A bejegyzés trackback címe:

https://kasmiranyo.blog.hu/api/trackback/id/tr2713279577

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása