Design és mese

Kasmíranyó

Kasmíranyó

„Hirtelen összeállt a kép: ökológus vagyok, szeretem a gyerekeket, szeretem kiélni a kreativitásom."

Interjú Tóth Tímeával, a Mini Natura megálmodójával

2017. június 01. - Kasmiranyo01

e_letem3.jpg

Szerencsére egyre inkább úgy tűnik, mintha itthon is kezdene megjelenni a környezettudatos módon előállított termékekre való igény. Nemrég a Mini Natura tervezőjével, az eredetileg ökológusként végzett Tóth Timivel beszélgettem, aki eleinte kalandvágyból utazott el Norvégiába, ahol végül közel nyolc évet élt, majd rengeteg tapasztalattal és immár saját családjával tért haza pár évvel ezelőtt. Itthon hirtelen megálmodta, majd létre is hozta saját márkáját, a Mini Naturát, mely zöld szemlélet" jegyében előállított, kényelmes gyerekruhákat kínál. Timivel a Norvégiában töltött évekről, ruhatervezésről, a vállalkozás beindításával járó nehézségekről, valamint jövőbeli terveiről beszélgettünk. 

Kérlek, mesélj pár szóban magadról. Láttam, hogy nyolc évig Norvégiában éltél, aztán Budapesten laktatok, jelenleg pedig Debrecenben laktok, ingáztok vagy hazaköltöztetek?

Az egyetem után mentem ki Norvégiába, mert itthon nem igazán találtam a helyem, és szerettem volna egy kicsit világot is látni, meg nyelvet tanulni. Eredetileg csak egy évet terveztem aupairként eltölteni, de aztán kialakult a kinti életem; barátokat szereztem, munkát kaptam. Ez alatt az idő alatt több helyen is laktam, eleinteTønsberg-ben, aztánTromsø-ben, végül pedig Osloban. Később pedig megismerkedtem a férjemmel, aki egyébként magyar származású, de már Norvégiában született. Miután összeházasodtunk, – ahogy a nagy könyvben is meg van írva – megszületett a kislányunk. Nem sokkal a születése után óriási honvágyam lett, ezért amikor két hónapos lett, hazaköltöztünk, és most már harmadik éve élünk Magyarországon. Először Budapesten laktunk, de nagyon fárasztó volt egy kicsi gyerekkel, segítség nélkül, ezért is költöztünk át Debrecenbe, mert a családom, és a férjem féltestvére is itt lakik. Persze az is elképzelhető, hogy idővel visszaköltözünk Norvégiába. A férjem, Martin Berczelly képzőművész, úgyhogy nincs helyhez kötve.
20140606-133705.jpgFotó: Egyed Melinda

Te tervezed és varrod is a ruhákat?

Nem én varrom, de mindent egyedül intézek a tervezéstől kezdve, az anyagbeszerzésen, marketingen át egészen az árubeszerzésig. A varrás részét nem mertem vállalni, mert azt szerettem volna, ha profi a kivitelezés.

Úgy tudom, eredetileg ökológia szakon végeztél. Honnan jött az ötlet, hogy gyerekeknek tervezz ruhákat?

Mindig is imádtam a természetet és kézzel alkotni, mindegy volt, hogy mit. A kisgyerekek pedig a kezdetektől fogva ott voltak körülöttem, Norvégiában például egy óvodában is dolgoztam. Az általam tervezett ruháknál mindenképp a kényelmet tartom szem előtt, fontos, hogy a ruha együtt mozogjon a gyerekekkel, és persze az sem mindegy, milyen anyagból készülnek.
img_5029.jpgFotó: Tóth Tímea

Ha már itt tartunk, mit jelentenek a ruháknál az OEKO-TEX és a GOTS minősítések?


A GOTS a Global Organic Textile Standard rövidítése, ami a legjobban elterjedt textil minősítési rendszer. Ha egy ruhadarab GOTS minősített, az azt jelenti, hogy a gyapot vetőmagjától kezdve a ruha előállításáig minden folyamatot figyelemmel követnek, például nem használnak génmódosított magot a gyapot termesztése során, sem növényvédő szereket, és később a feldolgozás során mellőzik az olyan vegyi anyagokat, amelyek károsak az emberi szervezetre, ez a ruhák megfestésére is érvényes. Arról nem is beszélve, hogy a folyamatban résztvevő dolgozók megfelelő körülmények között dolgoznak, emberhez méltó bért kapnak. Szerintem ez fantasztikus, csak sajnos még sokan nem tudnak erről, ahogy annak sincsenek tudatában, hogy mi a helyzet Ázsiában, hogyan zsákmányolják ki a ruhagyárakban dolgozókat. Visszatérve az eredeti kérdésre, az OEKO-TEX nem feltétlenül organikus, de itt is szem előtt tartják, hogy a ruhák ne tartalmazzanak káros anyagokat. Ezekről a Greenpeace is írt egy tanulmányt. Az összes közül farmer a legrosszabb, tele van veszélyes vegyi anyagokkal, valamint a háztartásban előforduló kárpitokat, szőnyegeket, textíliákat pedig sok esetben olyan gyúlékonyság elleni vegyi anyaggal itatják át, ami szépen, lassan párolog ki belőlük, és hosszútávon károsító hatásuk lehet az emberi szervezetre.

Hány éves korig tervezel ruhákat?

Eredetileg 0-3 éves korig terveztem, aztán ahogy a kislányom nő, úgy nőnek a Mini Natura méretei is, így most már 4-5 évesekre is gondolok. Anna a fő inspirációm, hiszen látom, miben érzi jól magát, és persze azt is, mi hiányzik a boltokból, figyelek a felmerülő igényekre. A Smalfolk kínálatában vannak 10-12 éveseknek is ruhák.
spring2017-01.jpgFotó: Småfolk

Hol lehet hozzájutni a Mini Natura termékekhez?


Elsősorban webshopon keresztül értékesítek, bár mostanában több környezettudatos, debreceni anyukával arról beszélgettünk, hogy nyitni kéne egy közös üzletet. A webshopon kívül még Budapesten, a Döbrentei utcában található Prezentben is lehet kapni a termékeimet. Itt kizárólag környezettudatos, hazai tervezők munkáit árulják.

Hogy vágtál bele a vállalkozásba? Honnan jött az ötlet?

Amikor már egy-másfél éve Magyarországon voltunk, minden este úgy aludtam el, hogy kértem egy jelet, ami megmutatja, merre tovább, aztán hirtelen összeállt a kép; ökológus vagyok, szeretem a gyerekeket, szeretem kiélni a kreativitásom. Eleinte piciben kezdtem, nem rendeltem sok anyagot. Rengeteg kutatómunkát és energiát igényelt részemről a vállalkozás elindítása, amikor Anna elaludt, rögtön rohantam a gép elé. Mióta óvodás, azóta láthatóan aktívabb vagyok az oldalamon. Amikor elkezdtem organikus pamutruhákat tervezni és árulni, még kevesen voltunk a hazai piacon, azóta ez változott, de mindenképp büszke vagyok arra, hogy a Mini Natura az elsők között volt a környezettudatos módon előállított ruhákat kínáló vállalkozások között, illetve arra is, hogy a dán Småfolk ruhákat kizárólag mi forgalmazunk Magyarországon.

Milyen terveid vannak a jövőre nézve?

Szeretném, ha minél több magyar anyuka megismerné az organikus ruhákat, hiszen a gyerekek életük első pár évében jóval érzékenyebbek a külső behatásokra, ezért nagyon fontos odafigyelnünk arra, hogy milyen anyagok veszik őket körül. Ugyanakkor szeretném ilyen picinek megtartani a vállalkozást, mert nem az az elsődleges cél, hogy rettenetesen meggazdagodjak rajta. Szeretek a vevőkre koncentrálni, nem lenne szerencsés, ha túlságosan nagyra nőne, mert akkor valószínűleg idővel személytelenné válna. Olyan szinten szeretném megtartani a vállalkozást, hogy – úgy, ahogy eddig – maximálisan oda tudjak figyelni a vevőkre. Ritkán fordul elő az, hogy valakivel kizárólag vásárlásra koncentrálódjon az interakció, a legtöbb vevőmmel tartom a kapcsolatot, küldenek fotókat, pozitív visszajelzéseket, ami nagyon jól esik, és amiért nagyon hálás vagyok. Ezért is gondoltunk arra, hogy jó lenne egy üzlethelyiség, ahol személyesen is találkozhatnánk a vevőkkel. Rengeteg ötletem van, és persze mindemellett továbbra is szeretnék a ruhatervezésre koncentrálni.
img_4962x.jpgFotó: Tóth Tímea

Tervezed újabb termékek bevezetését?

Szeretnék majd alkalmi ruhákat is tervezni a gyerekeknek, szeretném, ha ezekben egy picit visszaköszönnének a századelős ruhák, pl. csipke. Mindenképp szeretném ezt az irányt is kipróbálni.

Milyen oldalakról nyersz inspirációt?

Elsősorban a kislányom a fő inspirációs forrásom, de figyelemmel kísérem a norvég/svéd/dán oldalakat is, illetve ahonnan sokan mások, Instagramról, Pinterestről, de régi fotókat is nagyon szeretek nézegetni, vagy hallgatni a dédnagymamák, nagymamák elmondásait arról, hogy milyen ruhákat viseltek régen a gyerekek.

 

Borítókép: Tóth Tímea

A bejegyzés trackback címe:

https://kasmiranyo.blog.hu/api/trackback/id/tr6312553757

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása