Design és mese

Kasmíranyó

Kasmíranyó

„A helyeken átélt, különleges pillanatokhoz tudok kötődni" - interjú Kecskés Judittal

2018. március 31. - Kasmiranyo01

kj.jpgElőször a Kolibri Kiadónál megjelent Mesélő Budapest című kötet illusztrációi kapcsán hallhattunk Kecskés Juditról, most az előbbi mellett M. Kácsor Zoltán Utazás Dínómdánomba - Zabaszauruszok sorozatának folytatása apropóján beszélgettünk vele. Beavatott minket műhelytitkaiba, betekintést nyerhettünk a szóban forgó könyvek illusztrálásának folyamataiba, sőt, vázlatait is megmutatta nekünk. Megtudhattuk, melyek a kedvenc budapesti helyei, elmesélte hogyan lett végül grafikus, és azt is, mi lenne az álom munka számára. 


Tittel Kinga Mesélő Budapest című könyvét – mely hatalmas siker lett – te illusztráltad. Hogyan talált meg téged ez a munka, valamint a kiadó és hogyan készültél rá?

Az első közös projektünk a Feri és a Csodagyár című könyv volt, erre szakmai ajánlás útján kért fel a főszerkesztő. Így kezdődött együttműködésünk a Kolibri Kiadóval, és valójában Tittel Kinga Mesélő Budapest című könyve második volt a sorban. Ez különösen nagy kihívás volt, mivel a térképeken madártávlatból kellett épületeket ábrázolni, viszont nem volt ilyen jellegű képanyag. Szerencsére ismertem a Google Maps 3D nézetét, amit forgatni is lehet szépen. Így ezt használva készítettem a városrészekről screenshotokat és azokat rajzoltam át. Az épületeken kívül egy főszereplőt is kellett tervezni, ennek eredményeként született meg Szotyi, a kíváncsi budapesti galamb, aki végigkalauzolja az olvasókat a kötet oldalain, a jelzett térképeken pedig elrejtettük, azokon meg kell keresni. A kiajánlás miatt a borító tervezése volt az első feladatom, minden más csak ezután következett. A cél egy könnyen követhető, scrapbook stílusú megjelenés volt. Körülbelül 3-4 hónapot dolgoztam az illusztrációkon.

mese_lo_bud_folyamat.jpgszotyi_va_zlatok.jpgVázlatok a Mesélő Budapest ikonikus alakjáról, Szotyiról

Szerinted minek köszönheti sikerét a Mesélő Budapest?

Azt hiszem annak, hogy minden korosztálynak szól, és nem csak a helyiek számára izgalmas olvasmány. Csak felcsapja az ember sétálás közben és teljesen új értelmet nyernek a helyszínek. Kinga nagyon igényesen, izgalmasan és hitelesen állította össze a tartalmat, mivel több éves idegenvezetői tapasztalattal rendelkezik. Nagyon jó érzés betekintést nyerni Budapest titkaiba és történeteibe, nem csak úgy bolyongunk, hanem valóban mesélnek az épületek és teljesen más így sétálni. Most jelent meg az angol nyelvű verzió is, a Fabulous Budapest, nagyon büszkék vagyunk rá.

mese_lo_budapest_bori_to.jpgA Mesélő Budapest Judit által tervezett borítója 

Egyszerre küldöd a kiadónak az illusztrációkat vagy kisebb adagokban?

Nem szoktam egyenként küldeni, inkább az elkészülés sorrendjében, 2-3 illusztrációt egyszerre. Volt olyan eset, amikor egyszerre adtam át őket a projekt végén, de emiatt nem volt gördülékeny a munkafolyamat, kevesebb volt a visszajelzés. Jó, ha van állandó kommunikáció, így az író és a kiadó is jobban átlátja a projektet, egyszerűen nagyobb az összhang.

Szabad egyeztetned a szerzővel az illusztrációkról?

Igen, sőt eddig mindig nagyon jó kapcsolatom volt velük, nagyon szeretjük egymás munkáját. Amikor megkapják az anyagokat, van lehetőségük korrekcióra, amelyet már az összes illusztráció elkészülése után, egy külön korrekciós körben végzek el. Nem tudnám nélkülük elképzelni a munkát, hiszen sokszor felmerülnek olyan kérdések, amikre csak ők tudják a választ.

Melyek a kedvenc budapesti helyeid?

Hú, nem is tudom. Például imádom a Szabó Ervin Könyvtár hangulatát, a könyvek illatát, mindig találok újabb felfedeznivalót az épület különböző termeiben. A városrészek közül Újlipótváros nagy kedvencem, szeretek itt sétálni és bekukucskálni a kávézókba, figyelni az embereket. Általában nem is annyira a helyekhez, hanem inkább a helyeken átélt, különleges pillanatokhoz tudok kötődni. Ha mondhatok Budapest környéki helyet is, akkor pedig a Dunakanyar a nagy kedvenc, ott akár laknék is.

Mikor döntötted el, hogy grafikus leszel? Hol tanultál?

Ez egy elég kacskaringós út volt. Kiskoromtól kezdve folyamatosan rajzoltam, de sokáig nem tudatosult bennem, hogy ezzel foglalkozhatnék is. Egy ideig állatorvos szerettem volna lenni, de gimnazista koromban megint elkezdtem rajzolni. Ekkor már a fotózás és a videókészítés is érdekelt, sokat kísérleteztem, ezért felvételiztem a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Média design szakára. A harmadik forduló után kiestem, de elmentem később a féléves kipakolásra, hogy körbenézzek. Ekkor jöttem rá, hogy ez mégsem az én világom, ezért a tervezőgrafika felé vettem az irányt. A Ferenczy Rajziskolába kezdtem járni esti tanulmányrajzra, nappal terveztem. Nagyon jó kis időszak volt! Ekkor éreztem először biztosan, hogy sínen vagyok, ez az utam. A Képzőművészeti Egyetemre jelentkeztem, ahova elsőre felvettek. Nagyon szerettem ebben az öt évben, hogy valóban arra koncentrálhattunk, amiben fejlődni szerettünk volna.

a_kivancsi_khaki.jpgMénkű Judit Egy kíváncsi Khaki c. mese illusztrációja

Milyen technikát/technikákat használsz az alkotás során?

Mostanában rajzpadon dolgozom. Például a Zabaszauruszoknál úgy nézett ki a folyamat, hogy a szöveg olvasása közben post-itekre vagy a szöveg mellé, apró méretben rajzoltam meg kompozíciókat a jelenetekhez. Ezek feldobott kis vázlatok, ugyanakkor segítségükkel gyorsan egyértelművé válik, hogy melyik beállítás a jó irány, így hamar tudok dönteni, nagyméretű rajzok radírozgatása nélkül. Amikor karaktereken kell dolgoznom, először papíron keresem a formákat, majd rajzpad segítségével dolgozom ki digitálisan az alakokat. Az illusztrációk háttereit már alapból gépen kezdem el, mert itt kevesebb formakeresesésre van szükségem, inkább csak a perspektívát és az tájelemeket szoktam variálni. A körvonalak után színeket keresek az adott jelenethez, ezt követően részletekig kidolgozom.
falomfalomb_sa_rka_nyto_rve_ny.jpg

A Falom Falomb megrajzolásának lépései az Utazás Dínómdánomba folytatásából, a Sárkánytörvény című kötetből

va_zlatok.jpgA Zabaszauruszokhoz készült vázlatok egy része

Mi lenne számodra az álom megbízás vagy munka? Legyen szó egy saját ötlet megvalósításáról, könyvillusztrációról, bármiről.

Rajzolás közben sokszor a Szertár podcastjét hallgatom, ami egy szuper jó tudományos műsor. Rengeteg olyan témát érintenek benne, amiről alapból nem olvasnék el egy több oldalas cikket munka után, viszont így hallgatva annyira izgalmasan beszélgetnek róla, hogy teljesen feltölti az embert. Például a Szertárral nagyon szívesen dolgoznék együtt egy ismeretterjesztő anyag illusztrálásán, ezért fel is kerestem a szerkesztőt nemrég. Egy ideje már dolgozik egy kéziraton, ezért majd visszatérünk rá, de például ennek az együttműködésnek nagyon-nagyon örülnék. Ami még tervben van a mostani leadások után, az az Etsy shopom kínálatának bővítése, illetve több aktuális munka feltöltése Behance oldalamra. Szeretnék külföldi kiadókkal és szerzőkkel is dolgozni, hogy minél többet tanuljak.

utaza_sdi_no_mda_nomba_jelenet.jpgRilex szájában Kunyi – Utazás Dínómdánomba

Egy korábbi interjúban olvastam, hogy a kutyák, főleg a tacskók könnyen kizökkentenek a koncentrációból. Neked van saját kutyád?

Valóban nagy rajongó vagyok, de nekem még nincs kutyám. Van egy 14 éves blökink a szüleimnél, ezért tudom, hogy ez egy komoly döntés és sok-sok évre szól. Még nem jutottam el erre a pontra, de addig ott van a szüleimnél Hopi és persze ki lehet menni bármikor a Budaörsi Állatmenhelyre is besegíteni a sétáltatásba. De igen, elolvadok tőlük.

Kik a kedvenc illusztrátoraid a hazaiak, illetve a külföldiek közül?

Rengeteg szuper illusztrátor van, nehéz választani. Itthon például ott van Kalászi Benji, a Halisten Stúdió, Buzás Aliz és Bakos Barbi. Külföldiek közül nagy kedvencem Rafael Mayani, Fran Meneses, Pascal Campion es Marc Boutavant.

utaza_s_di_nomda_nomba_bori_to_1.jpgAz Utazás dinómdánomba - Zabaszauruszok 1. borítója

Mint ahogy arról már korábban beszéltünk, a Kolibri Kiadónál megjelent Utazás Dínómdánomba – Zabaszauruszok 1. című mesét is te illusztráltad. Várható a közeljövőben a következő rész?

Igen, az idei Könyvhéten fog megjelenni a második kötet. Most is azon dolgozom szorgalmasan, nagyon szeretem M. Kácsor Zoltán írásait. Annyira szerethető karaktereket épít, hogy öröm rajzolni. A borítót már meg lehet nézni, mivel előrendelhető a könyv, Sárkánytörvény a címmel.
sa_rka_nyto_rve_ny_bori_to_1.jpgAz Utazás Dínómdánomba - Zabaszauruszok 1. című kötet hamarosan megjelenő folytatásának, a Sárkánytörvény borítója

Hogy kerültél képbe dínókat illetően?

Már az első részben rengeteg dínótípus volt, amiknek körülbelül a harmadát ismertem a gyerekkori paleontológiai ismereteimből. Volt egy PC játék, amit régen nagyon szerettünk a nővéremmel, abból egész sok minden megmaradt. De a biztonság kedvéért minden típust leellenőriztem rajzolás előtt, illetve a méreteket alaposabban tanulmányoztam, hogy együtt szereplő dínók arányaikban stimmeljenek egymáshoz képest. Mivel ez egy gyerekkönyv, fontos volt az is, hogy a karakterjegyek megjelenjenek a dinókon és barátságosak is legyenek.
utaza_sdi_no_mda_nomba_jelenet2_1.jpgÁldozatok völgye jelenet az Utazás Dínómdánomba - Zabaszauruszok 1. című kötetből


Az egyik Instagram posztodban említést tettél egy titkos projektről, melyet akvarell technikával készítesz. Most már szabad több részletet elárulnod erről a munkáról?

Na, jó. Esküvői meghívót készítek egy kedves párnak és annak az első fázisát fotóztam le.

Milyen munkákat láthatunk tőled ezután? Találkozhatunk illusztrációiddal a közeljövőben?

A Sárkánytörvény megjelenésén kívül a következő projektem az Etsy shop bővítése lesz. Ezek vagy érdekes természeti jelenségekről szóló illusztrációk lesznek vagy pillanatképek emberekkel. Mindkettő nagyon vonz, ha a könyv lezárult majd kitalálom melyikbe fogok bele.

utaza_sdi_no_mda_nomba_leiszu_tfeliszu_t.jpg
Judit gyönyörű printjeit ti is megszerezhetitek Etsy shopjáról, Instagram oldalán pedig aktuális munkáit is figyelemmel kísérhetitek. Mindkettőt érdemes meglesni!

Ha tetszett az interjú, kedveljétek Facebook oldalunkat!

Borítókép: Valkai Réka

A bejegyzés trackback címe:

https://kasmiranyo.blog.hu/api/trackback/id/tr1113791246

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása